Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is dynamische, meditatieve practice, een methode voor het reinigen van je lichaam en geest. Ashtanga yoga betekent letterlijk ‘het acht ledematen yoga’. Deze yogavorm is zeker ook geschikt voor beginners.

De krachtige ujjayi ademhaling is de leidraad, waarbij beweging en ademhaling samen smelten, de energie draagt het lichaam. Met behulp van de houdingen (asana’s) en de ademhaling leert men hoe geest en lichaam met elkaar in verbinding staan. Door de krachtige adem en het uitvoeren van de houdingen wordt het bloed verwarmd, waardoor gifstoffen via transpiratie het lichaam verlaten.

De grondlegger van de Ashtanga yoga is  Sri K. Pattabhi Jois. Hij heeft een vaste opeenvolging van houdingen voor de Ashtanga ontwikkeld. Hij ontdekte dat de adem de sleutel is tot het energetische lichaam, en gebruikte deze in combinatie met de houdingen en het activeren van bandha’s, de zogenaamde energiesloten in het lichaam.
Het doel wat hij hiermee bereikte was dat Ashtanga zich niet beperkt tot een fysieke practice, maar tevens het energetische lichaam stimuleert en gezond maakt. Het stimuleren en reinigen van het energetische lichaam vergroot het geestelijk welzijn. Het creëert een diepe staat van concentratie en helderheid en helpt lichaam en geest in harmonie te brengen. Ashtanga yoga is een traditionele yoga vorm en levensstijl.

De 8 limbs of Ashtanga

  • Yama: verwijst naar sociaal gedrag / ethiek
  • Ahimsageweldloosheid, niet alleen in daden maar ook in woorden en gedachten
  • Satya: waarheid, eerlijke communicatie, oprecht zijn
  • Asteya: niet stelen
  • Brahmacharya: seksuele onthouding, matigheid in activiteiten
  • Aparigrahabegeerteloosheid, niet bezitterig / hebberig zijn
  • Niyama: verwijst naar individueel gedrag
  • Shaucha: lichamelijke reinheid
  • Santosha: tevredenheid met wat we hebben
  • Tapas: gedisciplineerd leven; spirituele hitte;  vurige inzet
  • Svadhyaya: zelfstudie en persoonlijke reflectie
  • Ishvarapranidhana: overgave aan het hogere
  • Asana: lichamelijke oefening, yoga asana’s
  • Pranayama: beheersen van de ademhaling
  • Pratyahara: terugtrekking van de zintuigen
  • Dharana: concentratie
  • Dhyana: meditatie
  • Samadhi: volledige overgave

Ashtanga Mysore*

Mysore Style Yoga is de traditionele lesvorm van Ashtanga Yoga. Je leert hier de échte yoga, dieper kun je niet gaan. Op je eigen tempo en het ritme van je ademhaling ga je aan de slag met het beoefenen van de Ashtanga reeks. Je leert de fundamenten van de practice (ujjayi ademhaling – banddha’s – dristhi) en gaat daarmee op reis door je eigen lichaam en geest. Deze les is voor alle niveaus, ook ideaal voor beginners.  De docent loopt rond, helpt je met het aanleren van de juiste volgorde van de houdingen, en helpt je door middel van ‘hands-on-adjustments’ dieper in de houding.

Ashtanga Led. 

1 keer per week is er een geleide Ashtanga klas van de Primary Serie. Hier flow je samen met je medestudenten van houding naar houding op de (Sanskriet)telling van de docent. Je krijgt de juiste Vinyasa telling en de juiste volgorde van de houdingen aangeleerd. Je word bewust ervan op welke momenten je tijdens je practice moeite hebt om te volgen, te ademen en te accepteren. Dit neem je weer mee in je Mysore practice. Aan deze les kun je deelnemen wanneer je een solide Mysore practice hebt opgebouwd tot en met Virabhadrasana B.

Ashtanga 8-weekse introductie cursus

Heb je géén Ashtanga ervaring of wil je graag je Ashtanga practice weer nieuw oppakken, dan bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan onze unieke 8 weken Ashtanga introductieprogramma, waarin je meer uitleg over de practice krijgt en leert waarom je wat doet. Maar ook de yoga filosofie komt van pas. Je ontvangt een praktische hand-out zodat je alles thuis nog eens kunt nalezen.   

De startdatum is zaterdag 9 mei 2020.  Aanmelden kan via nuenen@shivavalley.nl 

We kijken ernaar uit om onze “Ashtanga passie” aan jullie over te brengen.